II. Soyut Sanatta Uyum
III. Soyut Sanatta Kaos
IV. Soyut Sanatta Uyum ve Kaos Arasındaki İlişki
V. Soyut Sanatta Uyum Örnekleri
VI. Soyut Sanatta Kaos Örnekleri
VII. Soyut Sanatta İzleyicinin Görevi
VIII. Soyut Sanatın Camia Üstündeki Tesiri
IX.
Merak edilenler
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Balans | Bir kompozisyonda görsel ağırlığın eşit ağırlıklı ve bakışımlı görünecek halde dağıtılması. |
Kaos | Düzenin ve öngörülebilirliğin yokluğu. |
Kompozisyon | Bir sanat eserindeki unsurların düzenlenmesi. |
Uyum | Bir sanat eserindeki öğelerin hoş bir halde düzenlenmesi. |
Görsel sanatlar | Fotoğraf, heykel ve mimari şeklinde ilk olarak görsel imgelerin yaratılmasıyla ilgilenen sanatlar. |
II. Soyut Sanatta Uyum
Soyut sanatta ahenk, renk, biçim ve doku şeklinde muhtelif unsurların balans ve birlik duygusu yaratacak halde kullanılmasıyla yaratılır. Soyut bir resmin değişik unsurları, tutarlı ve görsel olarak cazibeli bir tüm kurmak için beraber çalışmalıdır.
Soyut sanatta ahenk yaratmanın birçok değişik yolu vardır. Yaygın bir teknik, sınırı olan bir renk paleti kullanmaktır. Bu, resimde birlik ve odaklanma duygusu yaratmaya destek olabilir. Başka bir teknik, şekillerin yahut formların tekrarını kullanmaktır. Bu, resimde bir ritim ve hareket duygusu yaratmaya destek olabilir.
En son, soyut sanatçılar resimlerinde alaka ve derinlik yaratmak için çoğunlukla doku kullanırlar. Doku, boya, kağıt yahut kumaş şeklinde değişik malzemeler kullanılarak yaratılabilir. Ek olarak değişik fırça darbeleri yahut boyama teknikleri kullanılarak da yaratılabilir.
Müessir bir halde kullanıldığında, bu teknikler soyut sanatta bir ahenk ve balans duygusu yaratmaya destek olabilir. Resmin değişik unsurları, tutarlı ve görsel olarak cazibeli bir tüm kurmak için beraber çalışacaktır.
III. Soyut Sanatta Kaos
Soyut sanatta kaos, rastgele yahut öngörülemeyen öğelerin kullanımında, net bir odak noktasının olmamasında, çatışan renk ve dokuların kullanımında görülebilir.
Rastgele yahut öngörülemeyen unsurlar soyut bir resimde dinamizm ve coşku duygusu yaratabilir. Örnek olarak, bir fotoğraf görünüşte rastgele bir halde düzenlenmiş muhtelif şekiller ve renkler içerebilir. Bu, seyircide görsel alaka ve merak duygusu yaratabilir.
Net bir odak noktasının olmaması, soyut bir resimde kaos hissine de katkıda bulunabilir. Net bir odak noktası olmadığında, izleyicinin gözü resmin değişik bölümlerine çekilir ve bu da yönelim bozukluğu ve kafa karışıklığı hissi yaratır.
En son, çatışan renk ve dokuların kullanması soyut bir resimde kaos hissi de yaratabilir. Renkler ve dokular çatıştığında, seyirci için rahatsız edici olabilen sarsıcı ve ahenksiz bir tesir yaratırlar.
Netice olarak, soyut sanattaki kaos, rastgele yahut öngörülemeyen öğelerin kullanımında, net bir odak noktasının olmamasında ve çatışan renk ve dokuların kullanımında görülebilir. Bu öğeler seyircide bir dinamizm, coşku, yönelim bozukluğu ve kafa karışıklığı hissi yaratabilir.
IV. Soyut Sanatta Uyum ve Kaos Arasındaki İlişki
Soyut sanatta ahenk ve kaos arasındaki ilişki kompleks ve oldukça yönlüdür. Bir taraftan, ahenk ve kaos çoğu zaman karşıt güçler olarak görülür. Uyum çoğu zaman düzenlilik, balans ve birlik ile ilişkilendirilirken, kaos kargaşa, uyumsuzluk ve çatışma ile ilişkilendirilir. Sadece, ahenk ve kaosun devamlı birbirini dışlamadığını belirtmek önemlidir. Aslına bakarsak, çoğu zaman birbirleriyle bir gerginlik yahut balans halinde var olabilirler. Bu gerginlik, soyut bir sanat eserinde bir dinamizm ve coşku duygusu yaratabilir.
Soyut sanatta ahenk ve kaos arasındaki ilişkiyi düşünmenin bir yolu yin ve yang terimini ele almaktır. Çin felsefesinde yin ve yang, devamlı bir akış halinde olan iki zıt güçtür. Yin karanlık, edilgenlik ve kadınlıkla ilişkilendirilirken yang fer, faaliyet ve erkeklikle ilişkilendirilir. Sadece yin ve yang basitçe zıtlıklar değildir. Bununla birlikte var olmak için birbirlerine gerekseme duyan tamamlayıcı güçlerdir. Aynı halde ahenk ve kaos, soyut bir sanat eserinde balans ve birlik duygusu yaratabilen tamamlayıcı güçler olarak görülebilir.
Soyut sanatta ahenk ve kaos arasındaki ilişkiyi düşünmenin bir başka yolu da ulu terimini ele almaktır. Ulu, çoğu zaman doğadan yahut sanattan esin alan bir hayranlık ve şaşkınlık duygusudur. Ulu, hem güzel bununla beraber ürkütücü şeyler tarafınca yaratılabilir. Aynı halde, ahenk ve kaos, soyut sanatta ulu deneyimler yaratmak için kullanılabilir. Ahenkli bir soyut sanat eseri rahatlık ve sükünet hissi yaratabilirken, kaotik bir soyut sanat eseri coşku ve hayranlık hissi yaratabilir.
Netice olarak, soyut sanattaki ahenk ve kaos arasındaki ilişki şahsi yorumlama meselesidir. Doğru yahut yanlış bir yanıt yoktur. Mühim olan, sanatçının hem görsel olarak cazibeli bununla beraber anlamlı bir sanat eseri yaratmasıdır.
V. Soyut Sanatta Uyum Örnekleri
Soyut sanatta uyumun birçok değişik örneği vardır. En yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
- Tamamlayıcı renklerin kullanması
- Benzer biçim ve formların kullanması
- Yine ve ritmin kullanması
- Balans ve simetrinin kullanması
Aşağıdaki paragraflarda bu örneklerin her birine daha yakından bakacağız ve bunların ahenkli soyut kompozisyonlar yaratmak için iyi mi kullanılabileceğini tartışacağız.
VI. Soyut Sanatta Kaos Örnekleri
Soyut bir kompozisyonda kaos yaratmanın birçok değişik yolu vardır. Birtakım sanatçılar yürekli renkler ve şekiller kullanırken, ötekiler doku ve olumsuz alan şeklinde daha incelikli teknikler kullanır. İşte soyut sanattaki kaosun birkaç örneği:
-
Franz Kline’ın “10 Numara” (1950) isimli tablosu, kaos ve enerji duygusu yaratmak için kalınca siyah çizgiler ve şekiller kullanan bir resimdir.
-
Jackson Pollock’un “One” (1948) isimli tablosu, hareket ve kaos duygusu yaratmak için boya damlaları ve sıçramaları kullanan bir resimdir.
-
Mark Rothko’nun “İsimsiz” (1950) isimli tablosu, derinlik ve gizem duygusu yaratmak için büyük renk blokları kullanan bir resimdir.
Bunlar, soyut sanatta kaosun yaratılabileceği birçok yoldan yalnız birkaçı. Müessir bir halde kullanıldığında, kaos soyut bir kompozisyonda bir enerji, hareket ve gizem duygusu yaratabilir.
Soyut Sanatta İzleyicinin Görevi
Soyut sanatta izleyicinin görevi kompleks ve oldukça yönlüdür. İzleyici bir taraftan sanatçının eserinin eylemsiz bir alıcısıdır, öteki taraftan da anlamın yaratılmasında etken bir katılımcıdır.
Soyut bir tabloyu izlerken, izleyicinin esere anlam verebilmesi için eserle etken olarak etkileşime girmesi icap eder. Kendi deneyimleriyle ilişkilendirebilecekleri desenler, şekiller ve renkler aramalıdırlar. Ek olarak, sanatın ne olduğuna dair evvelde edinilmiş fikirlerinden vazgeçmeye ve kendilerini yeni yorumlara aleni olmaya hevesli olmalıdırlar.
Bu halde seyirci, soyut sanatta anlam yaratmada etken bir katılımcı haline gelir. Yalnız bir resme bakmıyorlar, bununla beraber onu yaratıyorlar. Soyut bir resmin anlamı durağan(durgun) değildir, sadece seyirci tarafınca devamlı olarak yine görüşme edilir.
Soyut sanatı bu kadar kuvvetli kılan şey budur. İzleyicinin kendi anlamını yaratmasına izin verir ve oldukça şahsi ve dönüştürücü bir edinim olabilir.
Soyut Sanatın Camia Üstündeki Tesiri
Soyut sanatın, hem güzel duyu açıdan bununla beraber sosyal ve politik çıkarımları açısından camia üstünde derin bir tesiri olmuştur.
Güzel duyu düzeyde, soyut sanat geleneksel güzellik anlayışlarına meydan okumuş ve sanatla alakalı anlatım için yeni olasılıklar açmıştır. Gerçekçiliğin geleneklerinden uzaklaşarak, soyut sanatçılar hem görsel olarak uyarıcı bununla beraber düşündürücü eserler yaratmışlardır.
Toplumsal ve politik düzeyde, soyut sanat otoriteye meydan okumak, muhalefeti anlatım etmek ve sosyal değişimi teşvik etmek için kullanılmıştır. 20. yüzyılda, soyut sanat çoğunlukla avangardla ve Dadaizm ve Sürrealizm şeklinde hareketlerle ilişkilendirilmiştir. Bu hareketler, soyut sanatı statükoya meydan okumak ve dünyayı görmenin yeni yollarını keşfetmek için kullanmıştır.
Günümüzde soyut sanat, oldukça muhtelif duygu ve fikirleri anlatım etmek için kullanılmaya devam etmektedir. Memnuniyet, keder, hiddet yahut ümit iletmek için kullanılabilir. Karmaşa felsefi kavramları keşfetmek yahut yalnız güzel bir sanat eseri yaratmak için kullanılabilir.
Soyut sanat, seyirci üstünde derin bir tesir yaratabilen kuvvetli bir anlatım biçimidir. Sanatın ne olduğu ve ne yapabileceği hakkında varsayımlarımızı sorgulayabilir. Dünyayı görmenin yeni yollarına zihnimizi açabilir ve daha yaratıcı düşünmemiz için bizlere esin verebilir.
Soyut sanat, birçok değişik halde yorumlanabilen kompleks ve oldukça yönlü bir sanat biçimidir. Soyut bir kompozisyon yaratmanın doğru yahut yanlış bir yolu yoktur ve öğrenmenin en iyi yolu deneyip sizin için neyin işe yaradığını görmektir.
Soyut bir kompozisyon oluştururken, sanatın değişik unsurlarını ve bunların tutarlı ve görsel olarak cazibeli bir parça kurmak için iyi mi kullanılabileceğini dikkate almak önemlidir. Dikkate katılması ihtiyaç duyulan en mühim unsurlardan bazıları renk, biçim, doku ve çizgidir.
Renk, soyut bir kompozisyonda ahenk yahut kaos hissi yaratmak için kullanılabilir. Kırmızı, turuncu ve sarı şeklinde sıcak renkler coşku ve enerji hissi yaratma eğilimindeyken, mavi, yeşil ve mor şeklinde soğuk renkler sakinlik ve sükünet hissi yaratma eğilimindedir.
Şekiller ek olarak soyut bir kompozisyonda bir ahenk yahut kaos hissi yaratmak için de kullanılabilir. Daireler, kareler ve üçgenler şeklinde sıradan şekiller çoğu zaman bir düzenlilik ve yapı hissi yaratırken, doğal formlar ve gayri muntazam şekiller şeklinde kompleks şekiller çoğu zaman bir kargaşa ve kaos hissi yaratır.
Doku, soyut bir kompozisyonda ahenk yahut kaos hissi yaratmak için de kullanılabilir. Ahşap, taş ve metalde bulunanlar şeklinde sert dokular, şiddet ve güç hissi yaratmaya eğilimlidir; cam, plastik ve kumaşta bulunanlar şeklinde pürüzsüz dokular ise incelik ve yumuşaklık hissi yaratmaya eğilimlidir.
Çizgi, soyut bir kompozisyonda ahenk yahut kaos hissi yaratmak için de kullanılabilir. Mimarlık ve mühendislikte bulunanlar şeklinde düz çizgiler, düzenlilik ve yapı hissi yaratmaya eğilimlidir; doğada ve insan bedeninde bulunanlar şeklinde eğri çizgiler ise akışkanlık ve hareket hissi yaratmaya eğilimlidir.
Sanatın değişik unsurlarını ve bunların tutarlı ve görsel olarak cazibeli bir parça yaratmak için iyi mi kullanılabileceğini göz önünde bulundurarak, hem ahenkli bununla beraber kaotik soyut kompozisyonlar yaratabilirsiniz.
S: Soyut sanatta balans nelerdir?
A: Soyut sanatta balans, bir kompozisyonun değişik unsurlarının bir arada emek vererek ahenk ve görsel alaka duygusu yaratma şeklidir.
S: Soyut sanatta kaos nelerdir?
A: Soyut sanatta kaos, coşku ve enerji duygusu yaratmak için düzensizliğin ve rastlantısallığın kullanılmasıdır.
S: Soyut sanatta ahenk ve kaos iyi mi bir arada çalışır?
A: Uyum ve kaos, soyut sanatta bir tansiyon ve dinamizm duygusu yaratmak için beraber çalışabilir. İki faktör dengelendiğinde, netice görsel olarak çarpıcı ve romantik olarak entresan bir sanat eseri olabilir.
0 Yorum